Aquí us deixo el meu mini-projecte, a veure si us agrada!
A) Títol de l’activitat: ENVIEM ELS
PROBLEMES PER INTERNET! |
||||||||||||||||
A partir d’una proposta d’un infant de l’aula, tota la
classe ens endinsem amb il·lusió a aprendre a utilitzar el correu electrònic
com a bústia per tal de que els alumnes puguin expressar els seus sentiments
així com també resoldre els conflictes que sorgeixen entre ells.
|
||||||||||||||||
B) Agents personals i
tecnologia mediadora |
||||||||||||||||
Els agents personals són els alumnes i la docent. Els
aprenents són 25 alumnes de segon de primària d’una escola pública de
capital, i la mediadora és la tutora, que en aquest cas sóc jo.
La tecnologia mediadora utilitzada és: dos ordinadors
de l’aula, connexió a Internet, compte de correu electrònic gmail, projector,
ordinadors de l’aula d’informàtica, pissarra digital, portàtil de l’aula i el
programa Word i el Power Point.
|
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
C) Descripció del
problema |
||||||||||||||||
Partim del problema de la incomunicació i inexpressió
de sentiments entre els alumnes de l’aula on les diferents tecnologies
utilitzades ens ajudaran a resoldre els conflictes que sorgeixen habitualment
a l’aula, saber com es poden evitar i aprendre a expressar les emocions i
sentiments.
Característiques del problema (Jonassen 1997)
- Estructuració: es tracta d’un problema ben estructurat pel que fa a les
activitats guiades que es plantegen en el projecte, amb uns objectius molt
clars i específics, però per d’altra banda, considero que aquest problema
queda ubicat en l’ anomenat problema
mal estructurat, ja que requereix la integració de diversos camps de
contingut i perquè es tracta d’activitats humanes interpersonals on davant
els conflictes sorgits no hi ha una única solució.
- Complexitat: estem davant un problema complex,
ja que a nivell general es basa en situacions que passen en contextos amb
problemes.
- Especificitat de camp: es tracta d’un problema
contextualitzat ja que es treballa dins l’hora de tutoria i informàtica, a nivell
d’aula.
És un problema de resolució de dificultats.
|
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
D) Com plantegem el
problema als aprenents per tal que els sigui significatiu |
||||||||||||||||
Per poder partir d’un problema i desenvolupar el meu
projecte se’m va ocórrer instal·lar una bústia a l’aula (una caixa atractiva
plena d’interrogants i de preguntes com ara: que t’agradaria que canviéssim
de l’aula? Tens algun problema a la classe?...).
Vaig pensar que era una bona manera per partir de les
necessitats reals dels meus alumnes...i les respostes van ser diverses: nenes
que proposaven seure al costat de les seves amigues, nens que comentaven que
els agradaria treballar menys a l’hora de medi... però hi va haver una
proposta que ens va cridar l’atenció a tots: un alumne que demanava canviar
la bústia de cartró per la de correu electrònic, ja que a casa veia com els
seus pares enviaven missatges a qualsevol moment que necessitaven i a ell li
agradaria poder fer el mateix. Vaig demanar a la resta d’alumnes què els
semblava i l’idea els va agradar molt! Començava l’aprenentatge significatiu!
A més la mediadora va trobar molt interessant enllaçar aquest tema amb la
resolució dels conflictes entre els alumnes que últimament tant els preocupa
així que el problema ben estructurat inicialment augmentava en variables,
expectatives i objectius... classificant-se dins els problemes mal
estructurats!.
|
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
E) Context de l’activitat
i dels aprenents |
||||||||||||||||
El projecte es desenvoluparà en un àmbit formal. Amb
una planificació de les activitats sequenciades i plantejades temporalment.
El grup-classe està format per 25 alumnes, 16 nenes i 9
nens. Aquests alumnes estan acostumats a treballar amb les TIC, concretament
amb el JClic, el Word i el Kid Pix.
L’aula ordinària compta amb dos ordinadors amb connexió
a internet, un d’aquests connectat a una pissarra digital i un portàtil.
L’aula d’informàtica compta amb un ordinador connectat
a un canó de projecció des d’on la mestra ensenya als alumnes què han de fer
i 15 ordinadors amb connexió a internet.
|
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
F) Característiques
cognitives, emocionals, actitudinals i físiques dels aprenents |
||||||||||||||||
- Cognitives: és un grup heterogeni, amb
diferents nivells d’aprenentatge. En general el grup és molt actiu, participatiu
i molt xerraire.
- Emocionals: les emocions en aquests alumnes
apareixen amb freqüència, però és un grup que els costa molt manifestar-les
obertament. És per això, que sovint resolen els seus conflictes de manera
agressiva tan físicament com verbalment. És a dir, és un grup que encara no
disposa de les eines necessàries per resoldre correctament els problemes que
sorgeixen entre ells.
- Actitudinals: els alumnes estan molt
il·lusionats i motivats en totes les activitats que relacionades amb la nova
bústia, per tant, tenen una bona disposició i una actitud positiva cap a les
activitats que se’ls plantegen.
- Físiques: tots els alumnes hi poden participar
en aquesta activitat, ja que no necessiten disposar d’unes característiques
físiques concretes.
|
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
G) Competències
específiques a assolir |
||||||||||||||||
COMUNICATIVES:
- Utilitzar adequadament els diferents recursos TIC.
- Familiaritzar-se amb el procés d’enviar un correu
electrònic.
- Saber expressar-se correctament i amb claredat
utilitzant el correu electrònic.
- Saber escoltar les opinions dels altres.
METODOLÒGIQUES:
- Saber utilitzar i accedir a les TIC.
- Desenvolupar-se correctament amb l’ús d’internet, el
correu electrònic, el Power Point i l’ordinador.
PERSONALS:
- Aprendre a conviure i a treballar en equip de
forma constructiva.
- Saber fer entendre les pròpies necessitats i
respectar la dels altres.
OBJECTIUS ESPECÍFICS
D’APRENENTATGE:
- Conèixer les parts d’un correu electrònic.
- Saber enviar un correu electrònic.
- Participar de forma activa tan enviant correus
electrònics com en el debat a l’aula.
- Respectar el torn de paraula.
- Escoltar i respectar les opinions dels altres.
- Saber negociar amb els demés possibles solucions als
conflictes.
- Interioritzar i aprendre les avantatges d’una
convivència sense conflictes.
- Respectar els acords presos entre tots.
- Aprendre a treballar en equip.
- Conèixer i saber utilitzar el Power Point.
- Ser capaç d’interioritzar les conclusions més
importants que han anat sorgint al llarg dels diferents debats.
|
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
H) Continguts |
||||||||||||||||
Conceptuals |
Procedimentals |
Actitudinals |
||||||||||||||
-
Conèixer la importància del treball en grup per resoldre els conflictes. - Definició del concepte bona convivència i de la seva necessitat. - Coneixement de les eines necessàries per tal d’enviar correctament un correu electrònic i d’utilització del programa Power Point. |
-
Utilització de l’experiència com a
construcció de l’aprenentatge. - Utilització correcte de les NT(correu electrònic, word i power point) -Capacitat per arribar a acords. - Aportar i plantejar solucions als problemes. |
-Actitud
positiva cap a l’activitat. - Participació activa en el projecte. - Acceptació de les crítiques i de les opinions dels altres. - Exposició i defensa dels propis arguments. -Respecte cap a les TIC. - Reflexió sobre la pròpia experiència. |
||||||||||||||
|
||||||||||||||||
I) Previsió de la seqüència
d’activitats |
||||||||||||||||
Sessió 1. Presentació de
l’activitat. Durant la primera sessió, la mestra desprès d’haver contextualitzat
l’activitat (que prèviament haurà obert un compte de correu electrònic al
gmail) a través del canó de projecció connectat amb l’ordinador de l’aula d’informàtica,
ensenyarà als alumnes els passos que s’han de fer per enviar un correu
electrònic. Posteriorment els alumnes anotaran aquests passos en una fitxa recordatori
dissenyada per l’ocasió.
Sessió 2. Anirem a l’aula
d’informàtica amb la tutora i la coordinadora d’informàtica, ens asseurem en
parelles davant dels ordinadors i des del projector d’aquesta aula la mestra
farà memòria sobre els passos que hem de seguir per enviar correctament un
correu electrònic. Els alumnes intentaran enviar-ne un amb l’ajuda del seu
company d’ordinador i les dues mestres que hi ha a l’aula resoldran els
problemes que vagin sortint.
Sessió 3. A l’hora de tutoria, la mestra obrirà el correu
electrònic de la classe i començarà la resolució conjunta dels problemes que
hi hagin arribat en format mail. Durant la sessió hi haurà un secretari (que
anirà canviant cada dia ) que al final de la sessió anotarà utilitzant el
portàtil de l’aula els principals acords que entre tots haurem pactat.
Sessió 4. Tornarem a anar a l’aula d’informàtica i desprès d’un breu recordatori
de com enviar un correu electrònic, serà l’altre membre de la parella qui
podrà enviar un correu amb l’ajuda del seu company i de la mestra tutora.
Sessió 5. A l’hora de tutoria, la mestra obrirà el
correu i entre tots anirem resolent els conflictes o problemes que hi hagin
arribat. A partir d’aquí els alumnes podran utilitzar l’ordinador de l’aula
en els canvis de classe o a l’hora del pati per enviar correus a la bústia.
Es continuarà treballant a tutoria durant alguns dies més.
Sessió 6. A l’estar a final de curs, i ja enmig de la
jornada intensiva, la mestra dedicarà dues sessions a ensenyar als alumnes a
utilitzar el programa Power Point i
entre tots en realitzarem un de recordatori amb les principals idees i
solucions aportades per resoldre els problemes (cada parella una diapositiva),
entre tots escollirem una música de fons i la mestra serà l’encarregada de
realitzar els últims retocs si és necessari i de fer una còpia per cada
alumne i així els pares i ells mateixos podran veure el treball realitzat.
Finalment
també es pot aprofitar per penjar al blog de l’escola i obrir aquesta gran
experiència a tota la comunitat educativa.
|
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
J) Fonamentació
psicopedagògica |
||||||||||||||||
Aquest
treball es fonamenta en l’aprenentatge significatiu, basat en el constructivisme.
Partim dels interessos reals dels alumnes ja que es
tracta d’una proposta consensuada a nivell d’aula. Així doncs complim la
premissa bàsica per dur a terme un aprenentatge significatiu: partir dels
interessos dels nens i nenes.
Perquè sigui realment factible segons Luque (2003) els
alumnes primerament s’han d’adonar que les estratègies que feien servir per
resoldre els seus problemes fins ara, no eren les adequades i vegin per ells
mateixos la necessitat de canviar aquest aspecte. És per això, que després de
realitzar totes les sessions els alumnes haurien de d’integrar aquests nous
coneixements als seus models mentals previs, tot provocant un canvi
conceptual i que siguin capaços també de transferir-los en d’altres àmbits de
la seva vida.
A més, aquest projecte és totalment funcional, ja que
consisteix també en aprendre a enviar correus electrònics i aquest
aprenentatge els servirà en d’altres situacions i al llarg de tota la seva
vida. També es tractarà d’un projecte col·laboratiu, ja que moltes de les
activitats es realitzaran en grup i aprendrem els uns dels altres.
|
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
K) Procediments i
criteris d’avaluació |
||||||||||||||||
Pel que fa a l’avaluació que es durà a terme en aquest
projecte serà contínua i formativa i estarà en gran part basada amb
l’observació directa i s’anirà realitzant a mesura que vagi avançant el
projecte. Durant les sessions de tutoria, valoraré les aportacions dels
alumnes, la seva capacitat d’acceptació de les crítiques i el compromís entre
d’altres. Al llarg de totes les activitats tindré en compte la seva
participació i actitud.
S’avaluaran als alumnes en funció dels següents criteris
d’avaluació:
A nivell de
conceptualització:
- Conèixer les eines necessàries per enviar un correu
electrònic.
A nivell
procedimental:
- Respectar el torn de paraula.
- Saber enviar un correu electrònic.
- Saber utilitzar el programa Power Point
A nivell
actitudinal:
- Mostrar interès.
- Saber exposar el propi punt de vista.
- Respectar les opinions dels altres i acceptar les seves
crítiques.
- Participar activament.
- Ser capaç d’arribar a les pròpies conclusions.
|
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
L) Previsió de
temporització |
||||||||||||||||
La
temporalitat es preveu que dependrà inicialment de la disponibilitat de l’aula
d’informàtica. Tot i això, per tal de programar d’una manera adequada aquest
projecte, es preveu realitzar entre una i dues sessions cada setmana, a
partir del divendres 18 de maig. Aquí cal tenir en compte que és més que probable
que hi hagin variacions durant el procés de realització. Per tant, la previsió de temporalitat és la següent:
|
Felicitats Elena pel teu bloc, he trobat molt interessant el teu mini-projecte i més tenint en compte que és per a alumnes de segon.
ResponEliminaInteressant.
Ben cordialment,
Gràcies Manel! estic provant la combinació noves tecnologies i emocions al mini-projecte, a veure quin serà el resultat final...
ResponEliminade moment sembla que va funcionant...els alumnes estan responent molt bé!
Ens veiem, i gràcies pels ànims!
Elena