29 d’abr. 2012

CAS KITE: UTILITZEM L'EXCEL PER CONÈIXER UN XIC MÉS EL NOSTRE COS!

 
Cas :  Utilitzem l’Excel per conèixer un xic més el nostre cos!
Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén
Es pretén introduir a els alumnes de quart de primària, el concepte de freqüència cardíaca, en repòs i després de l’esforç, utilitzant com a software un full de càlcul, més concretament l’Excel, tant per recollir la informació organitzada en taules com per extreure els resultats grupals en gràfics comparatius, que els permetrà i facilitarà l’anàlisi dels resultats per poder formular hipòtesi i reflexionar sobre els possibles factors o variables que afecten i ens donen aquestes diferències.

Índex
Contingut
Accés al text
Context General
Experiència en ensenyament
5 anys.
---
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
Nivell d’usuari.
Les utilitza habitualment a casa i a l’escola.

---
Tipus d’escola
Escola pública de Primària.
---
Localització del centre
Barri perifèric de capital de província.
---
Connexió
 Internet alta velocitat i intranet.
---
Localització dels recursos tecnològics
Aula d’informàtica: amb 15 ordinadors amb connexió a internet i intranet. Tots ells es poden connectar a diverses impressores i a la fotocopiadora.

Aules d’infantil i primària: cada classe disposa de dos ordinadors amb connexió a internet i intranet. Alhora cadascuna d’aquestes aules disposa d’una pissarra digital que està connectada directament amb un dels dos ordinadors.

Despatxos de l’equip directiu: disposen de quatre ordinadors amb connexió a internet i intranet connectats a una de les impressores de l’escola i a la fotocopiadora.
Biblioteca: disposa de quatre ordinadors connectats a internet i intranet. Tots ells estan connectats a l’impressora de la biblioteca.
---
Situació sòcio - econòmica dels alumnes
Nivell sòcio-econòmic baix.

Al text
Context de la història o cas
Nivell dels alumnes
4rt curs de Primària
---
Àrea / unitat
Coneixement del medi natural, social i cultural.
Unitat: Cuidem el cos.
Al text
Fites en la història
Activitats planificades a la sessió o unitat
- Saber prendre’s el pols (dit índex i mig)
- Calcular la freqüència cardíaca en repòs i després de fer exercici, tot aplicant la fórmula senzilla amb l’Excel (la més utilitzada són el número de contraccions calculades en 15” * 4)
- Comprensió i organització de la informació (mitjançant taules).
- Confecció de gràfics comparatius
- Establir hipòtesis en grup i posar-les en comú.
Al text

Nivell d’aprenentatge esperat
Extreure conclusions respecte les diferents variabilitats tant individuals com grupals i de com es pot intervenir,entrenar o modificar aquest resultat.

Saber utilitzar l’Excel tot aplicant una fórmula senzilla i posteriorment organitzar l’ informació obtinguda en forma de taules i gràfics.
---
Tipus d’activitat
Activitat de coneixement del medi integrada dins l’ unitat didàctica de cuidem cos alhora que s’apliquen les TIC.
---
Activitats de la història o cas
Tecnologies utilitzades
Fórmula senzilla aplicada a taula d’Excel.
Gràfics comparatius dels resultats de tot el grup en repòs i després d’esforç realitzats també amb Excel.
---
Raó per la qual la fa servir
Com a eina motivadora i eficaç pel càlcul de la freqüència cardíaca i la posterior confecció i interpretació de gràfics comparatius.
---
Naturalesa de las activitats (tasques cognitives a realitzar)
Utilitzar eines que aconsegueixen representacions dels resultats clars com a estratègia molt visual per comparar canvis i diferències i, això, ens facilita el plantejament d’hipòtesi i l’extracció de conclusions.
Al text
Dificultats trobades
 _____
---
Ajuda / col·laboració emprada
 La mestra d’Educació Física es va mostrar molt col·laborativa en tot moment i va ajudar-nos cedint-nos en determinades estones els alumnes per prendre’s el pols, sobretot després d’haver realitzat diferents activitats per així tenir més resultats amb els que treballar.
---
Rol del professor
Facilitador de conceptes com freqüència cardíaca i la forma pràctica de mesurar-la, mediador, guia i moderador en discussions i argumentacions sobre resultats.
---
Rol de l’estudiant
Descobridor de connexions i relacions de la variabilitat en els resultats i factors que poden influir.
Responsables de les seves respostes que han de justificar.
Aprenentatge cooperatiu utilitzant la discussió grupal.
L’alumne és el creador del seu propi procés d’aprenentatge.
---
Resultats
Observacions
Ela alumnes a més de realitzar l’activitat proposen “guardar” els resultats i comparar-los amb el pròxim any (aprofitant que es tornarà a treballar el cos des d’una altra vessant).
Al text
Avaluació de l’aprenentatge
Avaluació inicial dels coneixements previs
Avaluació formativa durant el procés que es realitzarà a partir de l’observació directa.
Prova final per comparar-la amb la de l’inici
---
Lliçó apresa pel professor
Quan més responsables es fan del seu aprenentatge i progressió, més ho poden relacionar i posar a la pràctica en situacions reals, més aprenen i augmenten les ganes que tenen d’aprofundir en el tema.
Al text


Història complerta

Entrevistador: Per començar, m’agradaria que m’expliquessis alguna cosa sobre tu i la teva experiència educativa?
Professora: Bé, la meva experiència educativa és molt curta i tot i que la meva especialitat és Educació Infantil aquest és el segon curs que treballo a Primària. M’agrada molt la meva feina i cada any que passa m’adono que aprenc i incorporo coses noves que milloren la meva pràctica educativa.
Entrevistador: Quan dius “aprenc coses noves” em podries comentar un exemple que hagis incorporat a la pràctica educativa?
Professora: Per exemple, fa un parell d’anys vaig realitzar un curs d’Holística i allà em varen donar sèrie d’exercicis senzills per tal de millorar la respiració, la relaxació i la concentració dels meus alumnes i diàriament els utilitzo per relaxar als meus alumnes al començar cada sessió i funcionen!.
Entrevistador:  I has incorporat a l’ àrea de medi la utilització de la tecnologia?
Professora: I tant! Es tracta d’una eina engrescadora i potent a l’hora d’ajudar en l’aprenentatge  dels alumnes. Al principi només demanava la cerca d’informació quan treballaven determinades unitats com els animals o les plantes, per fer l’article de la revista de l’escola... però mica en mica ens vam anar engrescant amb les meves companyes de curs i actualment utilitzem molt les noves tecnologies a l’hora de coneixement del medi i més des de que cada una tenim una pissarra digital a l’aula, és fantàstic!.
Entrevistador: Així, amb les teves companyes de curs esteu d’acord en aquest tema d’utilitzar la tecnologia en l’àrea de medi?
Professora: La nostra coordinació és molt important per portar a terme una línia de l’àrea amb coherència al llarg de les dues etapes, cicle mitjà i l’any que ve a cicle superior, la veritat és que la nostra entesa és increïble, tan amb el tema de les noves tecnologies com en tots.
Entrevistador: És veritat que sou escola pública d’Infantil i Primària. Em podries facilitar informació sobre la situació de l’escola i el nivell sòcio-econòmic dels alumnes ?
Professora: A veure la situació de l’escola és en un barri perifèric, i amb molts alumnes, ja que som de tres línies complertes de capital de província i el nivell sòcio-econòmic de les famílies és mig tirant a baix.
Entrevistador: I els recursos tecnològics, en aquest cas concret, els ordinadors i les impressores?
Professora: Nosaltres sempre utilitzem els ordinadors de l’aula d’informàtica que són quinze, tot i que a vegades tenim problemes d’horaris i hem de combinar-ho amb els altres tutors i intercanviar hores.
Entrevistador: Teniu alguna dificultat afegida com pot ser problemes en la connexió o en accedir als programes que necessiteu?
Professora: Normalment no, ja que setmanalment la coordinadora d’informàtica i quinzenalment juntament amb un tècnic s’encarreguen de posar-los al dia i del seu manteniment. Si tenim algun dubte, ja que el nostre nivell és d’usuari, sempre ens ajuda ella o algun company.
Entrevistador:  Però tornant al tema d’utilitzar els ordinadors en la teva àrea: quina va ser la reacció dels alumnes al no treballar sempre amb el llibre de text que és al que estan acostumats i començar a treballar amb l’ordinador?
Professor: Ells varen estar-hi molt d’acord, a més, aquesta utilització dels ordinadors no és perquè sí, sinó que s’utilitzen perquè ens són útils i ens faciliten i amplien la feina que es treballa a la unitat.
Entrevistador:  Em podries aclarir més específicament com fas aquesta integració de l’ús de les tecnologies dins les sessions de Coneixement del medi?
Professora: Sí... els alumnes de Cicle Mitjà al treballar l ’unitat: Cuidem el cos, els intentem introduir la importància de conèixer la seva freqüència cardíaca tant abans de realitzar cap exercici com després de l’esforç... és un concepte clau per relacionar-lo amb molts temes que considerem importants treballar i, sobretot, en interessa arribar a conclusions com ara  que una persona de 60 anys que faci exercici cada dia pot estar amb moltes garanties en més bona condició física que un de 45 que porta una llarga història de sedentarisme, és a dir, ens interessa enllaçar el tema amb l’eix transversal de l’escola sobre salut, concretament amb Vida Sana.
Comencem ensenyant a prendre’s les pulsacions per minut tan en repòs com després d’haver estat corrent durant tres minuts,i anotem els resultats que recollirem i organitzarem mitjançant taules de l’Excel, a més no seran anotacions puntuals sinó que interessa comparar individualment primer al principi, la progressió i al final de la unitat ja que a més a més la resistència és molt agraïda ja que tots comencen al principi que no aguanten corrent ni 1 minut, ja que no dosifiquen el ritme o pensen que es tracta de quedar el primer... quan entenen que és un ritme intrínsec i personal, tot canvia i tothom aconsegueix córrer els 3:00 minuts demanats.
A l’acabar de recollir de la pràctica i en situ els resultats arriba l’hora de passar les dades  a formes més visuals com són els gràfics i també confeccionar tant els de la progressió individual com els grupals.
Per finalitzar recordar que utilitzarem part d’algunes sessions per reflexionar sobre la pràctica realitzada per, primer, en petits grups i, després ,exposar en gran grup els factors que pensen han influït en la variabilitat de resultats i les conseqüències.
Entrevistador:  Amb l’exposat anteriorment he vist clars els objectius principals que volies aconseguir i l’organització... però quin va ser el teu rol en tot això?
Professora: Doncs responent a la teva pregunta... el meu rol va variar segons la situació i les necessitats, però resumint va ser el d’assignador de tasques, en aquest cas, ensenyar a mesurar i calcular la fc, facilitador d’espais, material..., mediador i moderador, per exemple en l’exposició de possibles hipòtesi i justificacions de conclusions. 
Entrevistador:  Així, en la teva opinió quina valoració donaries de la realització d’aquesta experiència?
Professora: La valoració és molt positiva,tant pel nivell d’aprenentatge assolit com per l’alt nivell de satisfacció aconseguit pels alumnes.
Entrevistador: I, per últim, volia preguntar-te si tu addicionalment has aprés alguna “lliçó”?
Professora: T’he de dir que sí... que em van sorprendre com es van engrescar fins al punt de proposar guardar les dades per poder-les comparar el pròxim any, cosa que em va semblar perfecte, ja que connectaríem amb el tema de fc en iniciació a l’atletisme. La proposta inicial va estar multiplicada i opino que va ser en bona part per aplicar el concepte en pràctica o el que és el mateix en situació  real.
Com  a conclusió vaig aprendre que quan més responsables es fan del seu aprenentatge i progressió i més ho poden posar en pràctica en situacions reals més aprenen i més ganes tenen d’aprofundir.
Entrevistador: Moltes gràcies per compartir la teva experiència i el teu temps.
Professora: Fins una altra!


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada