Cas : Utilitzem l’Excel per conèixer un xic més el nostre cos!
|
||
Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén
|
||
Es pretén introduir a
els alumnes de quart de primària, el concepte de freqüència cardíaca, en
repòs i després de l’esforç, utilitzant com a software un full de càlcul, més
concretament l’Excel, tant per recollir la informació organitzada en taules
com per extreure els resultats grupals en gràfics comparatius, que els
permetrà i facilitarà l’anàlisi dels resultats per poder formular hipòtesi i
reflexionar sobre els possibles factors o variables que afecten i ens donen
aquestes diferències.
|
||
Índex
|
Contingut
|
Accés al text
|
Context General
|
||
Experiència en ensenyament
|
5 anys.
|
---
|
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
|
Nivell d’usuari.
Les utilitza habitualment a casa i a l’escola.
|
---
|
Tipus d’escola
|
Escola pública de Primària.
|
---
|
Localització del centre
|
Barri perifèric de capital de província.
|
---
|
Connexió
|
Internet alta velocitat
i intranet.
|
---
|
Localització dels recursos tecnològics
|
Aula d’informàtica: amb 15 ordinadors
amb connexió a internet i intranet. Tots ells es poden connectar a diverses
impressores i a la fotocopiadora.
Aules d’infantil i primària:
cada classe disposa de dos ordinadors amb connexió a internet i intranet.
Alhora cadascuna d’aquestes aules disposa d’una pissarra digital que està
connectada directament amb un dels dos ordinadors.
Despatxos de l’equip directiu:
disposen de quatre ordinadors amb connexió a internet i intranet connectats a
una de les impressores de l’escola i a la fotocopiadora.
Biblioteca: disposa de quatre
ordinadors connectats a internet i intranet. Tots ells estan connectats a
l’impressora de la biblioteca.
|
---
|
Situació sòcio - econòmica dels alumnes
|
Nivell sòcio-econòmic baix.
|
Al
text
|
Context de la història o cas
|
||
Nivell dels alumnes
|
4rt curs de Primària
|
---
|
Àrea / unitat
|
Coneixement del medi natural, social i cultural.
Unitat: Cuidem el cos.
|
Al
text
|
Fites en la història
|
||
Activitats planificades a la sessió o unitat
|
- Saber prendre’s el pols (dit índex i mig)
- Calcular la freqüència cardíaca en repòs i després de fer
exercici, tot aplicant la fórmula senzilla amb l’Excel (la més utilitzada són
el número de contraccions calculades en 15” * 4)
- Comprensió i organització de la informació (mitjançant
taules).
- Confecció de gràfics comparatius
- Establir hipòtesis en grup i posar-les en comú.
|
Al
text
|
Nivell d’aprenentatge esperat
|
Extreure conclusions respecte les diferents variabilitats tant
individuals com grupals i de com es pot intervenir,entrenar o modificar
aquest resultat.
Saber utilitzar l’Excel tot aplicant una fórmula senzilla i
posteriorment organitzar l’ informació obtinguda en forma de taules i
gràfics.
|
---
|
Tipus d’activitat
|
Activitat de coneixement del medi integrada dins l’ unitat
didàctica de cuidem cos alhora que s’apliquen les TIC.
|
---
|
Activitats de la història o cas
|
||
Tecnologies utilitzades
|
Fórmula senzilla aplicada a taula d’Excel.
Gràfics comparatius dels resultats de tot el grup en repòs i
després d’esforç realitzats també amb Excel.
|
---
|
Raó per la qual la fa servir
|
Com a eina motivadora i eficaç pel càlcul de la freqüència
cardíaca i la posterior confecció i interpretació de gràfics comparatius.
|
---
|
Naturalesa de las activitats (tasques cognitives a realitzar)
|
Utilitzar eines que aconsegueixen representacions dels
resultats clars com a estratègia molt visual per comparar canvis i
diferències i, això, ens facilita el plantejament d’hipòtesi i l’extracció de
conclusions.
|
Al
text
|
Dificultats trobades
|
_____
|
---
|
Ajuda / col·laboració emprada
|
La mestra d’Educació Física es va mostrar molt
col·laborativa en tot moment i va ajudar-nos cedint-nos en determinades
estones els alumnes per prendre’s el pols, sobretot després d’haver realitzat
diferents activitats per així tenir més resultats amb els que treballar.
|
---
|
Rol del professor
|
Facilitador de conceptes com freqüència cardíaca i la forma
pràctica de mesurar-la, mediador, guia i moderador en discussions i
argumentacions sobre resultats.
|
---
|
Rol de l’estudiant
|
Descobridor de connexions i relacions de la variabilitat en
els resultats i factors que poden influir.
Responsables de les seves respostes que han de justificar.
Aprenentatge cooperatiu utilitzant la discussió grupal.
L’alumne és el creador del seu propi procés d’aprenentatge.
|
---
|
Resultats
|
||
Observacions
|
Ela alumnes a més de realitzar l’activitat proposen “guardar”
els resultats i comparar-los amb el pròxim any (aprofitant que es tornarà a
treballar el cos des d’una altra vessant).
|
Al
text
|
Avaluació de l’aprenentatge
|
Avaluació inicial dels coneixements previs
Avaluació formativa durant el procés que es realitzarà a
partir de l’observació directa.
Prova final per comparar-la amb la de l’inici
|
---
|
Lliçó apresa pel professor
|
Quan més responsables es fan del seu aprenentatge i
progressió, més ho poden relacionar i posar a la pràctica en situacions reals,
més aprenen i augmenten les ganes que tenen d’aprofundir en el tema.
|
Al
text
|
Història complerta |
Entrevistador:
Per començar, m’agradaria que m’expliquessis alguna cosa sobre tu i la teva
experiència educativa?
Professora: Bé,
la meva experiència educativa és molt curta i tot i que la meva especialitat
és Educació Infantil aquest és el segon curs que treballo a Primària. M’agrada
molt la meva feina i cada any que passa m’adono que aprenc i incorporo coses
noves que milloren la meva pràctica educativa.
Entrevistador:
Quan dius “aprenc coses noves” em podries comentar un exemple que hagis
incorporat a la pràctica educativa?
Professora:
Per exemple, fa un parell d’anys vaig realitzar un curs d’Holística i allà em
varen donar sèrie d’exercicis senzills per tal de millorar la respiració, la
relaxació i la concentració dels meus alumnes i diàriament els utilitzo per
relaxar als meus alumnes al començar cada sessió i funcionen!.
Entrevistador:
I has incorporat a l’ àrea de medi la
utilització de la tecnologia?
Professora:
I tant! Es tracta d’una eina engrescadora i potent a l’hora d’ajudar en
l’aprenentatge dels alumnes. Al principi
només demanava la cerca d’informació quan treballaven determinades unitats
com els animals o les plantes, per fer l’article de la revista de l’escola...
però mica en mica ens vam anar engrescant amb les meves companyes de curs i
actualment utilitzem molt les noves tecnologies a l’hora de coneixement del
medi i més des de que cada una tenim una pissarra digital a l’aula, és
fantàstic!.
Entrevistador:
Així,
amb les teves companyes de curs esteu d’acord en aquest tema d’utilitzar la
tecnologia en l’àrea de medi?
Professora:
La nostra coordinació és molt important per portar a terme una línia de
l’àrea amb coherència al llarg de les dues etapes, cicle mitjà i l’any que ve
a cicle superior, la veritat és que la nostra entesa és increïble, tan amb el
tema de les noves tecnologies com en tots.
Entrevistador:
És
veritat que sou escola pública d’Infantil i Primària. Em podries facilitar
informació sobre la situació de l’escola i el nivell sòcio-econòmic dels
alumnes ?
Professora: A veure la situació de l’escola
és en un barri perifèric, i amb molts alumnes, ja que som de tres línies
complertes de capital de província i el nivell sòcio-econòmic de les famílies
és mig tirant a baix.
Entrevistador:
I
els recursos tecnològics, en aquest cas concret, els ordinadors i les
impressores?
Professora: Nosaltres sempre utilitzem els
ordinadors de l’aula d’informàtica que són quinze, tot i que a vegades tenim
problemes d’horaris i hem de combinar-ho amb els altres tutors i intercanviar
hores.
Entrevistador:
Teniu
alguna dificultat afegida com pot ser problemes en la
connexió o en accedir als programes que necessiteu?
Professora:
Normalment no, ja que setmanalment la coordinadora d’informàtica i
quinzenalment juntament amb un tècnic s’encarreguen de posar-los al dia i del
seu manteniment. Si tenim algun dubte, ja que el nostre nivell és d’usuari,
sempre ens ajuda ella o algun company.
Entrevistador: Però tornant al tema d’utilitzar els
ordinadors en la teva àrea: quina va ser la reacció dels alumnes al no
treballar sempre amb el llibre de text que és al que estan acostumats i
començar a treballar amb l’ordinador?
Professor:
Ells varen estar-hi molt d’acord, a més, aquesta utilització dels ordinadors
no és perquè sí, sinó que s’utilitzen perquè ens són útils i ens faciliten i
amplien la feina que es treballa a la unitat.
Entrevistador: Em podries aclarir més específicament com
fas aquesta integració de l’ús de les tecnologies dins les sessions de
Coneixement del medi?
Professora:
Sí... els alumnes de Cicle Mitjà al treballar l ’unitat: Cuidem el cos, els
intentem introduir la importància de conèixer la seva freqüència cardíaca
tant abans de realitzar cap exercici com després de l’esforç... és un
concepte clau per relacionar-lo amb molts temes que considerem importants treballar
i, sobretot, en interessa arribar a conclusions com ara que una persona de 60 anys que faci exercici
cada dia pot estar amb moltes garanties en més bona condició física que un de
45 que porta una llarga història de sedentarisme, és a dir, ens interessa enllaçar
el tema amb l’eix transversal de l’escola sobre salut, concretament amb Vida
Sana.
Comencem ensenyant a
prendre’s les pulsacions per minut tan en repòs com després d’haver estat
corrent durant tres minuts,i anotem els resultats que recollirem i organitzarem
mitjançant taules de l’Excel, a més no seran anotacions puntuals sinó que
interessa comparar individualment primer al principi, la progressió i al
final de la unitat ja que a més a més la resistència és molt agraïda ja que
tots comencen al principi que no aguanten corrent ni 1 minut, ja que no
dosifiquen el ritme o pensen que es tracta de quedar el primer... quan
entenen que és un ritme intrínsec i personal, tot canvia i tothom aconsegueix
córrer els 3:00 minuts demanats.
A l’acabar de recollir
de la pràctica i en situ els resultats arriba l’hora de passar les dades a formes més visuals com són els gràfics i
també confeccionar tant els de la progressió individual com els grupals.
Per finalitzar recordar
que utilitzarem part d’algunes sessions per reflexionar sobre la pràctica
realitzada per, primer, en petits grups i, després ,exposar en gran grup els
factors que pensen han influït en la variabilitat de resultats i les
conseqüències.
Entrevistador: Amb l’exposat anteriorment he vist clars
els objectius principals que volies aconseguir i l’organització... però quin
va ser el teu rol en tot això?
Professora:
Doncs responent a la teva pregunta... el meu rol va variar segons la situació
i les necessitats, però resumint va ser el d’assignador de tasques, en aquest
cas, ensenyar a mesurar i calcular la fc, facilitador d’espais, material...,
mediador i moderador, per exemple en l’exposició de possibles hipòtesi i
justificacions de conclusions.
Entrevistador: Així, en la teva opinió quina valoració
donaries de la realització d’aquesta experiència?
Professora:
La valoració és molt positiva,tant pel nivell d’aprenentatge assolit com per
l’alt nivell de satisfacció aconseguit pels alumnes.
Entrevistador:
I, per últim, volia preguntar-te si tu addicionalment has aprés alguna
“lliçó”?
Professora:
T’he de dir que sí... que em van sorprendre com es van engrescar fins al punt
de proposar guardar les dades per poder-les comparar el pròxim any, cosa que
em va semblar perfecte, ja que connectaríem amb el tema de fc en iniciació a
l’atletisme. La proposta inicial va estar multiplicada i opino que va ser en
bona part per aplicar el concepte en pràctica o el que és el mateix en
situació real.
Com a conclusió vaig aprendre que quan més
responsables es fan del seu aprenentatge i progressió i més ho poden posar en
pràctica en situacions reals més aprenen i més ganes tenen d’aprofundir.
Entrevistador:
Moltes
gràcies per compartir la teva experiència i el teu temps.
Professora:
Fins
una altra!
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada