Ja fa unes quantes setmanes que vam realitzar un debat per tal de treballar
conjuntament la relació entre Ciència, Tecnologia, Societat i
Educació. Cadascú ho havia de fer des d'un enfocament determinat que et venia marcat per la consultora, o bé tecnodeterminista que són els que consideren que la tecnologia
opera independentment d'interessos polítics, socials, morals, etc. i que el
progrés tecnològic genera progrés econòmic i ens encamina cap a una societat
millor o bé sociodeterminista que són els que no consideren important la
tecnologia en si, sinó la societat en la qual es troba, i creuen que aquesta tecnologia
depèn de diferents interessos.
Vaig haver de defensar l’ enfocament sociodeterminista, i tot i que
potser alguns dels arguments que vaig exposar no hi estava totalment d'acord,
m'he sentit molt a gust defensant aquesta posició al llarg del debat.
Aquestes són les meves aportacions que he fet en els diferents fils:
FIL ROL PROFESSORS – ALUMNES
Sota una visió sociodeterminista, exposaré que en l’actualitat la figura del mestre o
professor ha “evolucionat” i ja no són únicament transmissors de coneixements
sinó que els mestres són uns artistes de l’educació, ja que dia rere dia
han d’ajudar a assolir uns objectius a tots i cadascun dels alumnes que tenen a
les aules, tenint en compte la immensa diversitat que hi ha. El mestre és
aquell qui a partir del seu coneixement però també de les seves estratègies i
experiències, guia, educa i ajuda a aprendre als seus alumnes, donant a cada un
d’ells les eines necessàries perquè
interioritzin el que estan treballant i també tal i com heu anat comentant anteriorment,
qui creï un context ideal d’aprenentatge. Si veiem al mestre com a tecnòleg, significa
que veiem el mestre com un individu que es posa a disposició de la tecnologia,
donant a aquesta última una importància massa elevada, si és veritat que les Tecnologies
de la Informació i la Comunicació són un element important a l’aula, però no indispensable,
ja ho comenta Schank, quan exposa que s’ha d’entendre l’educació com a pràctica
i experiència, i que les noves tecnologies poden ajudar a millorar els
aprenentatges dels alumnes, però no són ni la única manera ni la definitiva. Per
això, és important que els mestres i professors rebin una formació complerta
per poder fer front a les múltiples demandes que diàriament se li presenten a
l’aula.
En resum, malgrat que les TIC són un element
cada vegada més present a les aules, queda clar que un bon mestre és la peça clau dins el procés d’ensenyament i
aprenentatge escolar.
FIL
TECNOPART
Seguint el fil sociodeterminista, exposaré que el part ha de ser el més natural possible i
que l’ús de la tecnologia no és imprescindible en el part, un bon exemple són
els nostres avantpassats que durant segles, han estat donant a llum sense
disposar de tantes tecnologies. És veritat que la tecnologia forma part de
les nostres vides, però ens hem de parar un moment i pensar si realment n’
estem fent un gra massa fins al punt de dependre’n amb excés. Una companya ens exposava que ara ja eren
possibles les ecografies en 4D que permeten poder veure els comportaments del
fetus i em pregunto: això és molt important? Crec que en l’actualitat tenim
unes “necessitats tecnològiques” que venen donades de la societat del benestar
en què vivim, i que per al contrari estem perdent algunes tradicions
centenàries. Durant molts anys les dones han estat donant a llum de manera natural: sense
epidurals, ni cesàries ni parts programats. Penso que hem passat de fer servir
les tecnologies com a estris al servei de la naturalesa a que la tecnologia
substitueixi la fisiologia de la dona, canviant totalment l’experiència del
naixement, sovint generant riscs innecessaris tan per la mare com per el bebè i
accelerant en un hospital el ritme propi d’aquest llarg i especial procés.
En resum, que contràriament al que es creu, el part natural no és fer un pas enrere,
sinó recuperar la capacitat i la confiança en la pròpia naturalesa i tampoc és
renunciar totalment a la tecnologia, sinó donar-li el lloc que li correspon, és
a dir la seva utilització únicament en
cas de complicacions.
FIL CANVIS
Seguint el fil sociodeterminista, exposaré que
la tecnologia està uniformitzant cada
vegada més a la humanitat i acaba creant a l’escola necessitats que no
existeixen.
Vivim en una societat extremadament consumista,
on es valora molt l ’imatge i les tecnologies, però tot i que hem de donar l’
importància que tenen als avenços tecnològics, hem de parar-nos i pensar: no
estem més pendents de les TIC a l’escola que no de contemplar les necessitats
reals que tenen els nostres alumnes?. Crec que l’objectiu principal de l’educació
és formar futurs ciutadans amb les capacitats i habilitats necessàries per
viure en societat i no centrar l’educació en utilitzar les tecnologies a tot
hora, perquè estarem deixant de banda altres aspectes molt importants com
ara l’escriptura manuscrita en el cas dels alumnes que treballen amb portàtils
a l’aula, etc.
Ara les escoles volen “modernitzar-se” i per
això creuen que els són necessàries una pissarra digital per aula i un munt de
tecnologia totalment prescindible. Parlant des de l’experiència com a docent, crec
que puntualment si que són d’utilitat però millora més l’atenció que donem
als nostres alumnes pel sol fet d’haver incorporat noves tecnologies a l’aula?
Crec que el que hauríem de pensar és que són altres aspectes els que ens
permeten donar una millor atenció a l’alumnat com ara: diferents cursos de
formació, màsters, postgraus, etc. destinats a ampliar els coneixements dels
docents i no tanta tecnologia, que aquesta ja la veuen en la majoria dels
casos, a casa ja que molts dels alumnes tenen ordinadors a casa i és on
verdaderament han après a utilitzar-la.
En
resum, que contràriament al que la societat ens està venent constantment, a
l’escola hem de prioritzar les necessitats educatives reals dels nostres
alumnes i no estar tan pendents de la tecnologia, ja que aquest és un aspecte
educatiu prescindible.
Des d’aquí
us animo als qui vulgueu a deixar els vostres comentaris o impressions....
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada